Saturday, May 17, 2008

Bahasa Melayu



I read blog Summer suggested, a sister of my friend... Syahirah Saliman and shes amazing i have to say... so i want to give it a shot too... My first BM poem....

Tajuk sajak saya pada hari ini adalah "Biar aku begitu"

Tuturmu umpama mahu melukaiku,
Matamu seperti enggan melihatku,
suaramu umpama hembusan bayu mendayu,

Aku angkuh, aku enggan, aku pantang,
aku tidah mahu beralah,
aku enggan tunduk dan akur dalam setiap helaian hidupku,

Kau mahu, kau tuntut, kau kehendaki,
agar diri ini,
terus mengikut telunjuk mu,

Aku masih enggan,
Kenapa perlu aku menurut pada ideal mu yang sememangnya bukan idealku?
Kenapa perlu aku merendahkan diriku hanya kerana kau mempunyai asa?
Kenapa perlu aku menahan nafasku menunggu jawaban darimu sahaja?
Kenapa perlu aku menerima cemuhan hanya kerana kau enggan melihat apa yang telah kami usahakan?

Pemergianku dari kediamanku,
dilitupi dengan langkah-langkah berat,
membebani hatiku ini,
ku melangkah pergi bersama teman seperjuangan,
yang juga enggan,
yang enggan tunduk dan akur padamu,

Dalam langkah-langkahku,
aku berpaling ke arah mu,
melihat keteguhan pendirianmu,
kolejku.....

kau lupa aku lah isi hati dan naluri mu....
kenggananmu menerimaku,
menjadi testimonimu,
telah kau biarkan aku,
biarkan aku begitu........


p/s - hahahhahaaha this is very bad hahah

2 comments:

haidar said...

u know what i like about arts.

its undefined!!

they don't have neither certain meassurement nor ranks.

its in every eyes views.

hehe..

Sabrina said...

hehe.. this BM poem of yours sounds nice at first... but then.. macam kelakar pulak at last.

English sir, please. I love your english poem.

however, dont stop writing poem in malay pulak.. who knows.. you could be better than parut's sister!!