Monday, April 7, 2008

Good Friends

Bukannya senang nak cari kawan yang baik .
Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik .

Kawan yang baik tidak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.
Kawan yang baik tidak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.
Sebaliknya kawan yang baik lah yang paling banyak
membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan.
Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya
untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia.
Kawan yang baik adalah orang yang selalu
menasihati kawan baik nya untuk berbuat kebaikan.
Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari
bila tiba masa sedih atau gembira.
Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan
yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa.
Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya
untuk sentiasa berada disisinya.
Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya
untuk berkawan dengan kawan yang baik .
Kawan yang baik tak pernah cemburu jika
kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik,
kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya.
Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan
kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.
Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa
kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna.
Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi
kawan yang baik kepada kawan baik kita.
Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita,
kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.
Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu
perkara yang baik kepada kawan baik kita,
kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan
perkara yang baik kepada kawan baiknya.

Kawan yang baik akan memanjangkan naskhah ini kepada kawan-kawannya,
bukankerana terpaksa, bukan kerana suka-suka,
tetapi untuk dijadikan pedoman oleh kawan-kawannya
supaya dapat menjadi kawan yang baik kepada kawan baiknya.

Dan kalau kita hendak mendapat kawan baik yang baik,
kita mestilah terlebih dahulu menjadi
seorang kawan yang baik kepada kawan baik kita.
Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik!

p/s: Ayuh kawan-kawan, marilah kita menjadi kawan yang baik.

16 comments:

Pjoyz Zul said...

Post pertama Sab dalam bahasa melayu! ingat dah lupa nak cakap BM dah... heheheheh

missiledmyths said...

"Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya." aku stuju sgt sgt yg neh..

"Dan kalau kita hendak mendapat kawan baik yang baik, kita mestilah terlebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik kepada kawan baik kita. Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik!" - aku dh try Sab, tp yg aku dpt mcm yg kt atas 2.. Adakah aku salah memilih kwn? hee.

tokentasya said...

""Kawan yang baik tidak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya"
..aku stuju sgt2 yg ni..kalau ngumpat jugak..itu bukan kawan baek..hehe

mOOn said...

btol3..sume btol...kalo kawan baek, kte xkn pkse die ntok alwayz ngn kite all the time sbb kte tau ape yg terbaek ntok die...haha..cm aku xmara pon tasya g kl tiap2 mnggu..keh3...

Summer said...

betul tu kawan-kawan. sepanjang 22 tahun hidup ni, mestilah kite dah jumpe macam macam kawan..ade yg baik..ade yg kurang baik..

dan jgnlah kite memusuhi yg kurang baik itu, kerana pada masa akan datang mungkin yang kurang baik itu akan menjadi yg lebih baik dari kita.. yg akan menolong kita.. siapa tahu? Tuhan yg tahu. =)

eceh eceh. kelakar pulak aku tulis macam ni. hahahha. tapi betulla kan ape aku cakap ni? hehe.

anyway, pjoy, aku dah lame la ade beberapa posts dalam bahasa ibunda! ko yg tak teliti... =P

mOOn said...

yayya..btol 2 sab..hehehe...

Pjoyz Zul said...

kawan-kawan... rakan-rakan.. teman-teman... sahabat-sahabat..

DeWi said...

jgn terlalu mechenta kwn2... kerna bila suda chenta... kita mudah terasa hati dengan hal2 kecil... jgn pula terlalu membenci kwn2.. kerna bila terlalu membenci, dia juga bisa mungkin mmbuat kita 1 ari nnti ttwn smula.. ape2 pon dlm 1 phbgn.. bersederhana.. "wasatiah"... bg aku chenta dan benci adalah 1 bnde yang saling bergantungan.... pernah dgr lagu benci tp rindoo? ittew la jwpn sbnrnya kita dlm khidupan.. kita saling perlu memerlukan.. jika rs, dia ittew kwan. trima kelemahan dia.. jika rs dia ittew kwn... jujur la prasaan kita pada dia.. mungkin kita slaloo mmbca artikel sbgini.. tp kita rs diri kita sprt... aku suda buat ittew... suda buat ini.. tp kwn ittew x buat ittew.. x buat ini.. mungkin ada pngorbanan kwn ittew kita x tahu.. mgkn apa dia tahu.. kamu x tahu.. apa kamu tahu dia x tahu... huh! sgt melankolik nye ayt aku... aku bole jd writer sbnrnye... hU~ apa2 pon.. maaf kpd kwn2 aku smua.. kalo ade ada wt silap.. aku mnyusun spoloh jari tgn.. spoloh jari kaki plak.. ats sgla yg pernah aku buat kt kwn2 smua... sprt aku kata td.. jujur dlm berkata dgn kwn... benci bilang benci.. sayang bilang sayang ya.... hu~

Sabrina said...

hehe.. ye, sayang bilang sayang.. =)

haish, aku sedang pelik ni, cenggane satu comment ni boleh...

"This post has been removed by the author."

padahal aku ngan fee tak delete pun.

*kepelikan*

ade sesapa boleh kasik jawapan? bole ke org yg comment delete comment dier sendiri? bole ek?

AiN said...

btol skali ayat shuwa.. jgn cintakan kwn.. once a FRIEND owez a FRIEND.. kalo da tersasar, akan membinasakan diri.. sgt beruntung jika boleh perbaiki balik hubungan tu.. :)

mOOn said...

xlar sab..author=org yg tlis comment itu...so kalo org 2 ksik komen, then die delete..kre removed by org yg tlis komen..bkn author blog..hehe...

mOOn said...

waaa..mndpat smbutan rmai post ini nmpknye..hehe..friendship season kot skng..heee...*applause*

AiN said...

Erk.. btw, stahu aku org yg comment xleh delete.. org punyer blog jer bleh.. tp komen aku kt gossip girl pn xde.. xde trus.. apsal ek.. try la Sab delete komen ko kt page aku.

yux said...

err..am i missing somethin.....

mOOn said...

sab..kt blog aku pnah jd cmni gak...aku pon plik..ble mase lar aku delete komen org...sbb die ckp..removed by author...hahaha...

haidar said...

ssh nk cari and nk jd kawan yang baek